Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών

Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών που εορτάζεται τη Δευτέρα, 15 Μαρτίου 2021, είναι μια ευκαιρία να εστιάσουμε την προσοχή κρατών και κοινωνιών στα θεμελιώδη δικαιώματα όλων των καταναλωτών, στον σεβασμό και την προστασία τους.

Η βιώσιμη κατανάλωση είναι μία από τις προτεραιότητες της πολιτικής καταναλωτών της Ε.Ε. Στις 13 Νοεμβρίου 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε ένα έγγραφο στρατηγικής «Νέα ατζέντα καταναλωτών» που καθορίζει ένα πολυετές πλαίσιο για την ανάπτυξη της πολιτικής των καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι βασικοί τομείς περιλαμβάνουν την «πράσινη μετάβαση», δηλαδή βήματα προς την αειφόρο παραγωγή και κατανάλωση και την προώθηση της ευαισθητοποίησης για φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα και υπηρεσίες και περαιτέρω εκπαίδευση των καταναλωτών σε αυτόν τον τομέα. Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη βιώσιμη κατανάλωση και πρακτικές που εστιάζουν στην παραγωγή και κατανάλωση πλαστικών, οι οποίες αποτελούν μείζον πρόβλημα στη ρύπανση του περιβάλλοντος.

Το πλαστικό είναι ένα πολύ χρήσιμο υλικό στην καθημερινή μας ζωή, αλλά η κατανάλωση και η παραγωγή πλαστικών, ιδίως πλαστικών μιας χρήσης, έχουν καταστεί μη βιώσιμες. Διεθνείς μελέτες έχουν καταδείξει ότι η ροή πλαστικών υλικών στον ωκεανό θα τριπλασιαστεί έως το 2040, εκτός εάν υπάρχουν σημαντικές καινοτομίες και αλλαγές στην πολιτική και την καταναλωτική συμπεριφορά.

Εκτιμάται ότι:

  • έως το 2050, θα υπάρχει περισσότερο πλαστικό από τα ψάρια στους ωκεανούς.
  • 100.000 θαλάσσια θηλαστικά και χελώνες και 1 εκατομμύριο θαλασσοπούλια σκοτώνονται από τη θαλάσσια ρύπανση από πλαστικό κάθε χρόνο.
  • 8 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών εισέρχονται στους ωκεανούς κάθε χρόνο.
  • τα πλαστικά μίας χρήσης αντιπροσωπεύουν το 50% του πλαστικού που παράγεται κάθε χρόνο.
  • τα μισά από όλα τα παραγόμενα πλαστικά έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία 15 χρόνια.
  • Το 40% του παραγόμενου πλαστικού συσκευάζεται και απορρίπτεται μετά από μία χρήση.

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (Ε.Ε.Κ.Ε.) συμβάλλει στην αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης με τη συνεισφορά της στο έργο BionTop που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος HORIZOΝ 2020, αποτυπώνοντας την αντίληψη των Ελλήνων καταναλωτών σε διαδικτυακή έρευνα για τα βιοπλαστικά υλικά, σε συνεργασία με ενώσεις καταναλωτών από την Ιταλία, τη Μάλτα, τη Γαλλία και την Ισπανία.

H Ε.Ε.Κ.Ε. από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα, έχει καταξιωθεί στα μάτια του καταναλωτικού κοινού στη χώρα μας ως η δομή που αφουγκράζεται, ενημερώνει, συμβουλεύει και τελικά επιλύει όλα τα ζητήματα που απασχολούν το καταναλωτικό κοινό.

Για την Ε.Ε.Κ.Ε., η σωστή και πλήρης ενημέρωση του καταναλωτή είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Η καλλιέργεια καταναλωτικής συνείδησης, είναι πολύ σημαντική, ώστε οι καταναλωτές να μην ολισθαίνουν στον καταναλωτισμό και να μην πέφτουν θύματα καταχρηστικών όρων και πρακτικών από τους εκάστοτε προμηθευτές, αλλά και να καταναλώνουν με γνώμονα τη μη περαιτέρω υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Εργάζεται καθημερινά προς αυτή την κατεύθυνση, προωθώντας την υγιή κατανάλωση και επιδιώκοντας τη βελτίωση του κλίματος της αγοράς.

Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιεί δράσεις σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενημερώνοντας τους καταναλωτές αλλά και επικοινωνώντας με τους ίδιους τους προμηθευτές, των οποίων τα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν εναρμονίζονταν με το νόμο.

Παρέχει επίσης καθημερινά στήριξη και ενημέρωση σε δανειολήπτες, σχετικά με θέματα υπερχρέωσης, ρύθμισης δανείων και πλειστηριασμών, ειδικά σήμερα, που οι επιπτώσεις της πανδημίας σε ολόκληρους κλάδους της οικονομίας και στους εργαζόμενους είναι εμφανής, αφού χιλιάδες νοικοκυριά αδυνατούν να διαχειριστούν τις καθημερινές τους υποχρεώσεις.

Ενημερώνει τους καταναλωτές για όλες τις νομικές εξελίξεις πάνω σε καταναλωτικά θέματα και παρέχει κάθε είδους συνδρομή για την επίλυση των διαφορών τους με προμηθευτές σε όλους τους τομείς (αγορές προϊόντων, ηλεκτρονικές συναλλαγές, υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, τραπεζικές συναλλαγές, προστασία προσωπικών δεδομένων κατά τις συναλλαγές κ.λπ.)

Σε συνεργασία με τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και το ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 98,9 ανέλαβε πρωτοβουλία για τη στήριξη κοινωνικών ευπαθών ομάδων που δοκιμάζονται από την πανδημία έτσι ώστε, επιχειρήσεις που συμμετέχουν στη δράση με τίτλο «Συμμαχία κατά του Covid» προσφέρουν εκπτώσεις στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουν, σε όσους καταναλωτές διαθέτουν, κάρτα ανεργίας, πολυτέκνων, φοιτητική, ΑΜΕΑ και έντυπο αναστολής εργασίας.

Δημιούργησε δίκτυο εθελοντών στελεχωμένο από άτομα άνω των 60 ετών τα οποία εκπαιδεύτηκαν πάνω στην ασφαλή χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών και το οποίο είναι έτοιμο να παρέχει υποστήριξη τους ηλικιωμένους που δεν είναι εξοικειωμένοι με την ψηφιακή εποχή.

Την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων 2020, χειρίστηκε χιλιάδες καταγγελίες αποστολέων ή παραληπτών ταχυδρομικών δεμάτων λόγω καθυστέρησης παράδοσης, με αποτέλεσμα καταναλωτές να αποζημιωθούν χρηματικά από τις εταιρείες για την πλημμελή παροχή των υπηρεσιών.

Συχνά ο καταναλωτής αποτελεί το «εύκολο θύμα» καθώς είναι το αδύναμο συμβαλλόμενο μέρος που δεν μπορεί να θέσει όρους. Ολοένα και περισσότερο όμως, ο μέσος καταναλωτής ερευνά τα δικαιώματά του και τα διεκδικεί όταν αυτά κινδυνεύουν. Ας αφιερώσουμε επομένως την ημέρα αυτή, στο σύγχρονο καταναλωτή που σκέφτεται, ψάχνει και ενημερώνεται και του οποίου η φωνή ακούγεται κάθε μέρα και πιο ηχηρά!

Για οποιοδήποτε πρόβλημα, ερώτημα ή καταγγελία μην διστάσετε να επικοινωνήσετε με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας:

Μοιράσου το: