Τι είναι το Ηλεκτρονικό Εμπόριο;

Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (e-Commerce) αποτελεί υποσύνολο αυτού που ονομάζουμε Ηλεκτρονικό Επιχειρείν (e-Business), έννοια η οποία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δράσεις και λειτουργίες οι οποίες πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα.

Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, αφορά κάθε εμπορική συναλλαγή η οποία εκτελείται αποκλειστικά σε ηλεκτρονικό επίπεδο (ηλεκτρονικά καταστήματα, ηλεκτρονική τραπεζική, αγορά/πώληση μετοχών). Αφορά επίσης τις σχέσεις επιχειρήσεων με καταναλωτές, επιχειρήσεων με επιχειρήσεις και επιχειρήσεων και καταναλωτών με τη Δημόσια Διοίκηση (π.χ TAXIS).

Η επικοινωνία επιχειρήσεων και καταναλωτών, μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops), για αγορά και πώληση αγαθών και υπηρεσιών, έχει γνωρίσει ραγδαία εξέλιξη τα τελευταία χρόνια. Η εξέλιξη αυτή συμβαδίζει με την ευρύτατη πλέον χρήση του Διαδικτύου.

Η οικονομία χρόνου και ενέργειας που προσφέρουν οι ηλεκτρονικές αγορές αγαθών και υπηρεσιών, είναι αδιαμφισβήτητη.

Ωστόσο, παρ’ όλη την «επανάσταση» την οποία επέφερε το Ηλεκτρονικό Εμπόριο στις συναλλαγές καταναλωτών και επιχειρήσεων, εντούτοις άφησε  και ευρύ περιθώριο για την εφαρμογή αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και καταχρηστικών όρων κατά τη σύναψη συμβάσεων.

Ως εκ τούτου, οι κίνδυνοι που παραμονεύουν είναι πολλοί και ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι καλύτερα ενημερωμένος ως προς τα δικαιώματά του.

ΤΙ   ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ  ΟΤΑΝ  ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ  ΟΝ-LINE;

 Kατά την πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops), θα πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί ως καταναλωτές, τόσο κατά την επιλογή του καταστήματος, όσο και κατά την παραγγελία των προϊόντων και την πληρωμή τους.

Δε θα πρέπει να ξεχνάμε, ότι όσες διευκολύνσεις μας παρέχουν, άλλοι τόσοι κίνδυνοι ελλοχεύουν κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Θα πρέπει να είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και να μην εμπιστευόμαστε άκριτα όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Τι θα πρέπει να προσέχουμε :

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ :

Γενικά

  • Πραγματοποιούμε έρευνα αγοράς
  • Προτιμούμε ηλεκτρονικά καταστήματα που έχουμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν ή μας έχουν συστήσει
  • Διαβάζουμε αξιολογήσεις άλλων χρηστών

Ειδικότερα

Ελέγχουμε με προσοχή και βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του καταστήματος αναφέρονται : 

  • H ταυτότητα του προμηθευτή (συνήθως η επωνυμία της επιχείρησης), η γεωγραφική διεύθυνση και τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης σε εμφανές σημείο 
  • Η ακριβής περιγραφή του προϊόντος ή της υπηρεσίας 
  • Η συνολική τιμή των αγαθών ή υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α, και κάθε άλλου τέλους 
  • Τα έξοδα αποστολής (ή οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση), αν απαιτούνται 
  • Η υπενθύμιση της ευθύνης του πωλητή για ελαττωματικά προϊόντα 
  • Oι τρόποι πληρωμής 
  • Η προθεσμία παράδοσης 
  • Η πολιτική προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

 ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ :

  • Έχουμε υπόψη μας ότι η σελίδα πληρωμής του ηλεκτρονικού καταστήματος, θα πρέπει να κάνει χρήση συστήματος ασφαλείας. Δημοφιλέστερο είναι το Πρωτόκολλο SSL (Secure Sockets Layer), το οποίο αφορά την κρυπτογράφηση των προσωπικών δεδομένων. Το καταλαβαίνουμε εύκολα από το μικρό λουκέτο και την ένδειξη https:// πριν από την ηλεκτρονική διεύθυνση 
  • Εισάγουμε μόνο τα στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για την πληρωμή 
  • Ελέγχουμε την τιμή  στο καλάθι αγοράς, πριν την έναρξη διαδικασίας πληρωμής, η οποία θα πρέπει να είναι η τελική 
  • Είμαστε πολύ προσεκτικοί κατά την καταχώριση των στοιχείων μας, ώστε να αποφεύγονται λάθη 
  • Δεν δίνουμε ΠΟΤΕ στοιχεία ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (αριθμούς ή PIN καρτών) μέσω e-mail ή τηλεφωνικά 
  • Ελέγχουμε εάν λάβαμε αποδεικτικό παραγγελίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα, κυρίως μέσω e-mail, το οποίο αποτελεί αποδεικτικό της συναλλαγής 
  • Βεβαιωνόμαστε κατά την παραλαβή του προϊόντος, ότι λάβαμε και το παραστατικό αγοράς (απόδειξη ή τιμολόγιο) με την επωνυμία του καταστήματος 

Για οποιοδήποτε πρόβλημα, παράπονο ή καταγγελία, που αφορά τις συναλλαγές σας, μπορείτε να απευθύνεστε στην Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος.